TARIMSAL
YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİ UYGULAMA ESASLARI
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1- (1)
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik
hükümlerine göre, tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
yetkilendirilmesi ile çalışmalarına ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.
MADDE 2- (1)
Üretici örgütleri/ziraat odaları, dernek/vakıflar, şirketler ve serbest
tarım danışmanlarınca yerine getirilecek tarımsal danışmanlık hizmetlerinin
yürütülmesinde; görev, sorumluluk, izleme, değerlendirme ve denetim
görevleriyle ilgili usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3- (1)5488
sayılı Tarım Kanunu ile 08/09/2006 tarihli ve 26283 sayılı Resmi Gazete’de
yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair
Yönetmeliğe dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4- (1)
Bu uygulama esaslarında geçen;
a) Bakanlık: Gıda Tarım
ve Hayvancılık Bakanlığını,
b) Başkanlık: Eğitim
Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığını,
c) Dernekler/vakıflar: Sivil toplum
örgütlerinden, tarım danışmanı istihdam etmek suretiyle danışmanlık hizmeti
vermek üzere tarımsal işletme sahipleri veya çiftçiler tarafından ilgili
mevzuata göre kurulan tarımsal danışmanlık derneklerini/vakıflarını,
ç) İl/İlçe müdürlüğü: Bakanlık İl
ve İlçe Müdürlüklerini,
d) Serbest tarım danışmanı: Kendi
nam ve hesabına çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, sivil toplum
örgütlerine ve tarımdan girdi alan kuruluşlara tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan, yetki belgesi sahibi kişileri,
e) Şirket: Tarımsal işletmelere,
sivil toplum örgütlerine, ziraat odalarına ve tarımdan girdi alan kuruluşlara
ve çiftçilere tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve Yönetmelik
hükümleri çerçevesinde yetkilendirilen tüzel kişiliğe haiz tarımsal danışmanlık
şirketlerini,
f) Tarım danışmanı: Sivil toplum
örgütlerinde, ziraat odalarında ve tarımsal danışmanlık şirketlerinde istihdam
edilen veya tarımsal danışmanlık hizmeti yürütmek üzere kendi nam ve hesabına
çalışan ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılmış
kişileri,
g)(Değişik Bakanlık Makamının
25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) Tarımsal Danışmanlık Hizmet
Bürosu: Tarımsal danışmanlık ve yayım hizmetlerinin yürütülmesi için,
belirlenen şartları taşıyan danışma ve kayıt tutma işlerinin yürütüldüğü faal
işyeri,
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmetleri:
Sivil toplum örgütleri, ziraat odaları, şirketler ve serbest tarım
danışmanlarınca, tarımsal işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler
konusundaki ihtiyaçlarının zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik
olarak ücret karşılığında yürütülen hizmetleri,
h)Uygun görüş raporu: Tarımsal
danışmanlık yetki belgesi talebinde bulunan kişi/kuruluş için ilde Koordinasyon
ve Tarımsal Veriler Şube Müdürü ve en az bir teknik personelce, ilçede İlçe
Müdürü ve en az bir teknik personelce düzenlenen ve tarımsal danışmanlık
faaliyetlerini yürütmek için faal web sitesi, gerekli araç, alet ve büro
donanımı durumunu gösterir raporu,
ı) Üretici örgütleri: Sivil toplum
örgütlerinden tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici birlikleri, üretici
birlikleri ve bunların üst birliklerini,
i)
Yetki belgesi: Yönetmelikte belirlenen şartları yerine getiren kişi ve
kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti verebileceklerini belirten tarımsal
danışmanlık yetki belgesini,
j)Yönetici: Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini
sağlayan, tarımsal alanda lisans ve üstü mezunu kişiyi,
k)Yönetmelik: Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
l)
Ziraat odaları: İlgili Kanuna göre kurulmuş olan ve çiftçilerin üye oldukları
meslek kuruluşlarını ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilecek Kişi ve Kuruluşlar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilecek kişi ve kuruluşlar
MADDE 5- (1)
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi verilecek kişi ve kuruluşlar aşağıda
belirlenmiştir.
a) Tarım danışmanı istihdam eden
üretici örgütleri ve ziraat odaları,
b) Tarım danışmanı istihdam eden
dernekler ve vakıflar,
c) Sözleşme karşılığında
çiftçilere/tarımsal işletmelere, üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal
danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan ve tarım danışmanı istihdam eden
şirketler,
ç) Çiftçilere/tarımsal işletmelere,
üretici örgütlerine/ziraat odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere
sözleşme imzalayan serbest tarım danışmanları.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Üretici
Örgütlerine/Ziraat Odalarına
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube
Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 6- (1)
Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarım danışmanı istihdam eden
üretici örgütlerine ve ziraat odalarına, Bakanlık tarafından yetki belgesi
verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda bulunan
üretici örgütleri ve ziraat odaları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesince belirlenen
tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak
zorundadır. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu
konudaki kararını değerlendirerek görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine
sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan üretici örgütleri ve ziraat odaları; İl Teknik Komitesinin belirlediği
bölümlerde tarım danışmanı istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi(Ek-1a),
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti
vermek ve tarım danışman istihdam etmek için yetkili kurul kararı,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı ve
varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanına ve varsa yöneticiye ait sertifika sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus
cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge. Danışmanlık
hizmet alımı yapılmışsa, hizmet sözleşmesinin onaylı sureti ve
danışmanların onaylı sertifika suretleri.
(6)Yetki belgesi için istenen
belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(7) Yetki belgesi verilmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar incelenerek,
uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve
uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(8) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-1b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını
isteyebilir.
(9)Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bürosunu değiştirdiğinde yeniden
yetki belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe
Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıda belirtilen
evraklar ile yapılır.
a) Bu Uygulama Esaslarının 6 ncı
maddesi, beşinci fıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler, (Uygun
görüş raporu ve başvuru dilekçesi Ek-1a)
b) Adres değişikliğine ilişkin
yetkili kurul kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi.
ç) Adres değişikliğinden dolayı
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı
yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce
Ek-1ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile
birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası mevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım
danışmanı için düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odasının bürosu
ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl
Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen üretici örgütü/ziraat odası bir tarım danışmanının yerine başka
bir tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 6 ncı madde, onuncu fıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(12) Üretici örgütü/ ziraat odası
yönetici istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan onaylı alınan belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, üretici örgütü/ ziraat odası bürosu ilçede ise, İlçe
Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 7 (1) Üretici
örgütü/ziraat odası; çalışmasını aksatmamak ve hizmet kalitesini düşürmemek
koşuluyla, üretici örgütü/ ziraat odasının kendi biriminin bulunmaması
durumunda faaliyette bulunmak üzere yetki aldıkları ilin ilçelerinde şube
açabilir. Şube izni için başvurular büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Üretici örgütü ve ziraat
odasının, bulunduğu ilin ilçesinde şube açabilmesi için merkezinde yönetici
hariç en az dört tarım danışmanının, ilçede şube yöneticisi hariç olmak üzere
en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi zorunludur. İstihdam edilen tarım
danışmanlarından biri lisans mezunu olmalıdır.
(3)
Şube açılmasına ilişkin yapılan başvuruda;
a) Şube açılması için yetkili kurul
kararı,
b) Yetki belgesinin İl/İlçe
Müdürlüğü onaylı sureti,
c) Şube yöneticisinin varsa
danışmanlık sertifika sureti, imzalanan hizmet sözleşmesinin sureti, ilgili
meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı
sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan belge,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
d) Şubenin adresi, telefon numarası
vb. iletişim bilgileri,
e) Uygun görüş raporu.
(4) İlçe Müdürlüğü dosya üzerinde
gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak İl Müdürlüğüne gönderir.
İl Müdürlüğü gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive
kaldırır ve şubenin açılışına onay verilmek üzere Ek-1c formunu doldurarak
Başkanlığa gönderir.
(5) Şubelerin yapacakları iş ve
işlemlerden merkezdeki üretici örgütü/ ziraat odası birinci derecede
sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 8- (1)
Üretici örgütü ve ziraat odası, tarımsal danışmanlık hizmeti vermek ve danışman
istihdam etmek için yetkili kurul kararı almak zorundadır.
(2) Üretici örgütü/ ziraat odası
bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam ediyorsa yönetici
istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından
sorumlu olamaz.
(3) İstihdam edilecek tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(4) Üretici örgütü/ ziraat odası
bünyesinde istihdam edilen tarım danışmanı sayısı beş ve üzeri olduğunda
istihdam edilen tarım danışmanlarının en az %20 si kadın olmalıdır.
(5) Üretici örgütünün veya
ziraat odasının başkanı, istihdam edilecek tarım danışmanının ve yöneticinin
işverenidir.
(6) İstihdam edecekleri tarım
danışmanları ve yönetici ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin, İl/İlçe
Müdürlüğüne bildirilir.Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin
süresi en az iki yıl olmalıdır.
(7) Başkan ve yönetici
sertifika sahibi olsa bile tarım danışmanlığı yapamaz.
(8) Üretici örgütü/ziraat
odasını Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(9) Üye olan her çiftçinin, tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak
isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(10) Bünyesinde tarım danışmanı
istihdam ediyorsa, üretici örgütü/ziraat odası ile tarımsal danışmanlık hizmetlerinden
yararlanmak isteyen üyeler arasında Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalanır.
(11) Üretici örgütü/ziraat odası
tarafından tarımsal danışmanlık şirketlerinden/serbest tarım danışmanlarından
hizmet satın alınabilir ve Başkanlıkça bir örneği hazırlanan hizmet sözleşmesi
imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet
koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler
yapılabilir.
(12) Yönetim Kurulu, tarımsal
danışmanlık hizmetleri ile ilgili bütün hususlardan sorumludur.
(13) Sisteme yeni dâhil olan
çiftçilerin isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(14) Kuruluş kanunlarında şirket
kurabileceklerine dair hüküm olan üretici örgütleri, ziraat odaları, bu Uygulama
Esasları hükümlerine uygun olarak tarımsal danışmanlık şirketi kurabilirler.
(15) İstihdam edilecek yönetici ve
tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal
hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(16) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(17) İstihdam edilen tarım danışmanları
sorumlu oldukları çiftçileri, ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt
çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu
gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(18) Girdi satışı yapan üretici
örgütü ve ziraat odası, satışta görevli teknik personel dışında tarım danışmanı
istihdam etmek zorundadır. İstihdam edilen danışman girdi satışında
görevlendirilemez.
(19) Danışmanlık hizmetleri ile
ilgili çalışmalara ilişkin her türlü belge ve bilgi Bakanlığın veya Bakanlık
tarafından yetkilendirilecek kişilerin denetimine hazır bulundurulur.
(20) Sisteme dâhil olan her çiftçi
için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada çiftçinin sisteme dâhil olduğu tarihteki
işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, gerçekleştirilen bireysel
görüşmeler ile işletmenin mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir
bilgiler ve ihtiyaç duyulacak diğer hususlar yer alır.
(21) Üretici örgütü faaliyet
alanına uygun sertifika sahibi danışman istihdam eder veya danışmanlık hizmeti
satın alır.
(22) Tarımsal danışmanlık
hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım
danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Derneklere/Vakıflara
Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini
Yürütmelerine İlişkin Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 9- (1)
Bu Uygulama Esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık
derneklerine ve vakıflarına yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru
büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan dernekler/vakıflar web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(3)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(4) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan dernekler/vakıflar; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde tarım
danışman istihdam etmek zorundadır.
(5) Yetki belgesi verilmesi için
aşağıdaki belgeler istenir.
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-2a),
b) Sadece tarımsal danışmanlık
hizmeti vermek üzere kurulduğunu gösteren tüzüğünün/vakıf senedinin onaylı
örneği ve üye listeleri,
c) Uygun görüş raporu,
ç) İstihdam edilen tarım danışmanı
ve varsa yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylımezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge.
d)Yetki belgesi için istenen
belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(6) Yetki belgesi düzenlenebilmesi
için istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan başvurularda evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(7) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-2b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(8) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen dernekler/vakıflar bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki
belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu uygulama esasının 9 uncu
maddesi,beşincifıkrası, a) ve c) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Adres değişikliğine ilişkin
yönetimkurulu kararı,
c) Mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi,
ç) Adres değişikliğinden dolayı
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı
yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce
Ek-2çformu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile birlikte
Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru dosyasını
isteyebilir.
(9) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen dernekler/vakıflarmevcut tarım danışmanı sayısının
artırılmasına yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki
belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait sertifika
sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet
belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan
onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım
danışmanı için düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise,
İlçe Müdürlüğünce evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları
onaylayarakarşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
(10) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen dernekler/vakıflar bir tarım danışmanının yerine başka bir
tarım danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 9 uncu madde, dokuzuncu fıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(11) Dernekler/vakıflar yönetici
istihdam ettiğindeaşağıdaki belgeleri İl/İlçe Müdürlüğüne teslim etmek
zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdan sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, dernekler/vakıfların bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
İl Müdürlüğü Başkanlığa bilgi verir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 10- (1)
Üyelerine sadece tarımsal danışmanlık hizmeti sunmak üzere kurulan dernekler ve
vakıfların kuruluşları, tabi oldukları mevzuata göre yapılır ve tüzüklerinde/vakıf
senetlerinde danışmanlık hizmeti vermek üzere kuruldukları açık olarak
belirtilir.
(2) İstihdam edilen bir tarım
danışmanı, 18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet
almak isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir
tarım danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(3)
Dernekler/vakıflar bünyesinde dört ve daha fazla sayıda tarım danışmanı istihdam
ediyorsa yönetici istihdam etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım
danışmanından sorumlu olamaz.
(4)İstihdam edilecek tarım
danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve ayrıca danışmanlar içerisinden en
az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
(5) Dernekler/vakıflar bünyesinde
istihdam edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam
edilen tarım danışmanlarından en az yüzde yirmisikadın olmalıdır.
(6) Tarım danışmanları, sorumlu
oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma
gruplarına ayırır.Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara
yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(7) Üye olan her çiftçinin, tarımsal
danışmanlık hizmetlerinden yararlanma hakkı vardır. Bu hizmetlerden yararlanmak
isteyen üyeler yazılı müracaatları ile sisteme dâhil olurlar.
(8) Tarımsal danışmanlık
hizmetlerinden yararlanmak isteyen üyeler ile dernek/vakıf arasında Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi imzalanır. Hizmet sözleşmesinde, ilin veya hizmet
verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(9) Üye listeleri
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderilir. Yeni üye olan çiftçilerin
isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(10) Fahri üyelerinin dışındaki
üyelerinin tamamının çiftçi olması zorunludur.
(11) Tarımsal danışmanlık dernek
veya vakfınınbaşkanı, yönetici ve danışmanın işverenidir.
(12) Başkan ve yönetici, sertifika
sahibi olsa bile danışmanlık yapamaz.
(13) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)İstihdam edecekleri
tarım danışmanları ve yönetici ile taraftarlarca hazırlanan istihdam sözleşmesi
imzalanır ve bu kişilere ilişkin bilgiler bulundukları ilin İl/ilçe Müdürlüğüne
bildirilir. Danışman ve yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki
yıl olmalıdır.
(14) Tarımsal danışmanlık
dernek/vakfı, Bakanlığa karşı başkan/yönetici temsil eder.
(15)Çalışmalarına ilişkin her türlü
belge ve bilgi, Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurulur.
(16) İstihdam edilen tarım
danışmanları, her çiftçi için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sisteme
dâhil olduğu tarihteki işletmesine ait mevcut durumunu gösterir bilgiler,
aldığı ücretli hizmetler, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler ile işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
(17) İstihdam edilecek yönetici ve
tarım danışmanlarının; iş tanımı, işe başlama, işten çıkarılma ve sosyal
hakları sözleşmelerinde belirlenir.
(18)Tarımsal danışmanlık
hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı
dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Şirketlere
Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri,
Şube
Açmalarına ve Tarımsal Danışmanlık Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin
Usul ve Esaslar
Tarımsal danışmanlık yetki belgesi
verilmesi için başvuru işlemleri
MADDE 11- (1)
Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak tarımsal danışmanlık
şirketlerine yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun
bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl
Müdürlüğüne yapılır.
(2) Şirketin faaliyet
alanında/alanlarında tarımsal girdilerin satışı ve bayiliği varsa yetki belgesi
verilmez.
(3) Tarımsal danışmanlık şirketinin
ana merkezinde yönetici hariç en az dörttarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından en az biri lisans mezunu ve
ayrıca danışmanlar içerisinden en az biri farklı bir bölümden sertifika sahibi olmalıdır.
Ancak başka il veya ilçede şube açılması durumunda şube yöneticisi hariç olmak
üzere ilde en az dört, ilçede en az iki tarım danışmanının istihdam edilmesi
zorunludur. İstihdam edilen tarım danışmanlarından biri lisans mezunu
olmalıdır.
(4) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak zorundadır.
(5)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler; İl Teknik Komitesince belirlenen tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetine yönelik materyal bulundurmak zorundadır. Başkanlık gerek
gördüğü durumlarda İl Teknik Komitesinin bu konudaki kararını değerlendirerek
görüşülmek üzere Merkez Teknik Komitesine sunar.
(6) Yetki belgesi başvurusunda
bulunan şirketler; İl Teknik Komitesinin belirlediği bölümlerde danışman istihdam
etmek zorundadır.
(7) Şirketi Bakanlığa karşı şirket
yöneticisi veya yönetim kurulu başkanı temsil eder.
(8) Şirkete yetki belgesi verilmesi
için aşağıdaki belgeler istenir.
a)Matbu başvuru dilekçesi(Ek-3a),
b) En az limited şirket olarak
kurulduklarını ve faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık hizmeti
olduğunu belgeleyen ticaret sicil gazetesi örneği ve fatura,
c) Adı, adresi, vergi numarası, var
ise logosuna ait belgeler,
ç) Kurucularına, ortaklarına ait
kimlik ve varsa diploma/çıkış belgesinin bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğünce
onaylı suretleri,
d) İstihdam edilen tarım danışmanı
ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
e) Bakanlığa karşı şirketi temsil
edecek kişinin, şirket adına imza atmaya yetkili olduğunu gösterir noter onaylı
imza sirküleri,
f) Uygun görüş raporu,
g)Yetki belgesi için istenen
belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(9) Yetki belgesi verilmesi için
istenen evraklar, bir dosya içerisinde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine
teslim edilir. İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak
arşive kaldırır.
(10) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-3b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(11) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen şirketler bürolarını değiştirdiğinde yeniden yetki belgesi
düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne, İlçe
Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu uygulama esasının 11 inci
maddesi,sekizincifıkrası, a), c) ve f) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık
yetki belgesi,
c) Adres değişikliğine ilişkin
şirketinortaklar kurul kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
ç) Adres değişikliğinden dolayı
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.
İl Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive
kaldırır.
d) Adres değişikliğinden dolayı
yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce
Ek-3ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile
birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
(12) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen şirketler,mevcut tarım danışmanı sayısının artırılmasına
yönelik yeni tarım danışmanı istihdam ettiğinde aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmelidir.
a) İstihdam edilen tarım danışmanı
ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım danışmanına ait
sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı
mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan
alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yeni tarım
danışmanı için düzenlenen belgeler, şirket bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce
evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir.İl Müdürlükleri
evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü
Başkanlığa bilgi verir.
(13) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen şirketler bir tarım danışmanının yerine başka bir tarım
danışmanı istihdam ettiğinde, sadece 11inci madde, on ikincifıkra, a)
bendindeki belgeler istenir.
(14) Şirketlerin mevzuat gereği
yönetici sayısını artırması gerektiğinde; şirketler aşağıdaki belgeleri İl/İlçe
Müdürlüğüne teslim etmek zorundadır.
a) Yönetici ile imzalanan hizmet
sözleşmesinin onaylı sureti, varsa sertifika sureti, ilgili meslek kuruluşuna
kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi, nüfus cüzdanı sureti ve
ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
b) Uygun görüş raporu.
c) İstihdam edilen yönetici için
düzenlenen belgeler, şirketin bürosu ilçede ise, İlçe Müdürlüğünce evraklar
incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl Müdürlükleri evrakları
inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır. İl Müdürlüğü Başkanlığa
bilgi verir.
Şube açmalarına ilişkin esaslar
MADDE 12- (1)
Şirketler, çalışmalarını aksatmamak ve hizmetlerinin kalitesini düşürmemek
koşuluyla faaliyette bulunmak üzere izin aldıkları ilin ilçelerinde ve diğer
il/ilçelerde şube açabilirler. Şube izni için başvuru büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne, İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2) Başvuru sırasında;
a) Şube açılması yönünde şirketin
ortaklar kurulu kararını gösteren ticaret sicil gazetesi onaylı sureti,
b) Yetki belgesinin İl Müdürlüğü
onaylı sureti,
c) İstihdam edilen tarım danışmanı
ve yönetici ile imzalanan hizmet sözleşmesinin onaylı sureti, tarım
danışmanlarına ait sertifika sureti, yöneticiye ait varsa sertifika sureti,
ilgili meslek kuruluşuna kayıtlı olduğuna dair belge, onaylı mezuniyet belgesi,
nüfus cüzdanı sureti ve ilgili sosyal güvenlik kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Şubenin adresi, telefon numarası
gibi iletişim bilgilerine ait belgeler.
d) Şubenin büro ve teknik malzeme
donanımına ilişkin bilgileri içeren bir dosya sunulur.
(3) İl Müdürlüğü dosya üzerinde
gerekli incelemeyi yapar, uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır ve şubenin
açılışına onay verilmesi amacıyla Ek-3c formunu doldurarak Başkanlığa gönderir.
(4) Şubeler, çalışmalarında
yönetmelik hükümlerine uymak zorundadır. Şubelerin yapacakları iş ve
işlemlerden şirket birinci derecede sorumludur.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 13- (1)
Şirketin ana sözleşmesinde, faaliyet alanlarından birinin tarımsal danışmanlık
hizmeti vermek üzere kurulduğu belirtilir.
(2) Şirket kuruluşunda, il
sınırları esastır ve her danışmanlık şirketi kurulduğu ilde bulunan çiftçilere
hizmet verir. İlin büyüklüğü ve çiftçi potansiyeline göre şirket kuruluşunun
gerçekleştiği ilin ilçelerinde ve diğer il/ilçelerde de şube açılabilir. Açılan
şubelerde yürütülen tüm faaliyetlerden danışmanlık şirketi sorumludur. Şube
açılması veya kapatılması durumunda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne yazılı
olarak bilgi verilir.
(3)Şirketler yönetici istihdam
etmek zorundadır. Bir yönetici yirmiden fazla tarım danışmanından sorumlu
olamaz.
(4) Şirketler bünyesinde istihdam
edilen tarım danışmanının sayısı beş ve üzeri olduğunda istihdam edilen
danışmanlardan en az yüzde yirmisi kadın olmalıdır.
(5)Şirketlerde yönetici şirket
ortağı dışında biri olmalıdır.
(6) Yöneticiler sertifikaları olsa
bile yöneticilik görevleri devam ettiği sürece fiilen tarımsal danışmanlık
görevi yapamazlar.
(7) Hizmet verecekleri çiftçilerle
ve/veya üretici örgütleri/ziraat odaları ile imzalanacak sözleşmelerde
Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde;
ilin veya hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin
kalitesini artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir.
(8) Sözleşme imzalanan
çiftçi/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının listesi bulunduğu ilin İl/İlçe
Müdürlüğüne gönderilir. Yeni sözleşme imzalayan çiftçi/çiftçi örgütleri/ziraat
odaları varsa isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
(9) İstihdam edeceği tarım
danışmanları ile taraflarca hazırlanan istihdam sözleşmesi imzalanır.
(10) İstihdam edilen danışmanların
listesi ve bu listedeki değişiklikler bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne
bildirilir.
(11) İstihdam edilen bir tarım danışmanı,
18inci maddede belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir. Hizmet almak
isteyen çiftçi sayısının belirtilen sayıyı geçmesi durumunda ikinci bir tarım
danışmanı daha istihdam edilmesi zorunludur.
(12) İstihdam edilen tarım
danışmanları, sorumlu oldukları çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına
göre alt çalışma gruplarına ayırır, çalışma programlarını ve danışmanlık
hizmetlerini bu gruplara yönelik olarak hazırlar ve uygular.
(13) Şirketler danışmanlık
hizmetlerini yürütecek büro ve teknik personel yeterliliğine sahip olmalıdır.
Bürolar, danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde
tefriş edilmeli, her türlü iletişim imkânı bulunmalı, gerekli alet ve eğitim
malzemeleri ile donatılmış olmalıdır. Bürolarda dışarıdan tanınmasını
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur. Bürolarda danışmanlık
faaliyetlerinin dışında her hangi bir faaliyet yürütülmesi yasaktır.
(14)(Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur) İstihdam
edilen yönetici ve tarım danışmanlarının iş tanımı,işe başlama ve işten
çıkarılma tarihi ve sosyal hakları sözleşmelerinde belirlenir. Danışman ve
yönetici ile imzalanacak sözleşmenin süresi en az iki yıl olmalıdır.
(15)
Üretici örgütleri ile hizmet sözleşmesi imzaladıklarında, üretici örgütünün
faaliyet alanına giren konuda sertifika sahibi tarım danışmanı istihdam etmek
zorundadır.
(16) Çalışmalarına ilişkin her
türlü belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek
kişilerin denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
(17) Sözleşme imzalanan her çiftçi
için bir dosya hazırlanır. Bu dosyada; çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine
ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme
ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
(18) Tarımsal danışmanlık
hizmetlerinde görevlendirilen yönetici ve danışmanlar tarım danışmanlığı
dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
ALTINCI
BÖLÜM
Serbest
Tarım Danışmanlarına Yetki Belgesi Verilmesi İçin Başvuru İşlemleri ve
TarımsalDanışmanlık
Hizmetlerini Yürütmelerine
İlişkin Usul ve Esaslar
Serbest tarım danışmanlarının
başvuru işlemleri
MADDE 14- (1)
Bu uygulama esaslarındaki hükümlere uygun olarak serbest tarım danışmanlarına
yetki belgesi verilir. Yetki belgesi için başvuru büronun bulunduğu yerdeki
İlçe Müdürlüğüne,İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne yapılır.
(2)Yetki belgesi başvurusunda
bulunan serbest tarım danışmanları web sitesi kurmak ve faal durumda tutmak
zorundadır.
(3) Serbest tarım danışmanlarına
yetki belgesi verilmesi için aşağıdaki belgeler istenir
a) Matbu başvuru dilekçesi (Ek-4a),
b) Bağlı bulunduğu vergi
dairesinden alınacak serbest meslek mükellefiyeti tescil belgesi ve
fatura/serbest meslek makbuzu,
c) İlgili sosyal güvenlik
kurumundan alınan onaylı belge,
ç) Tarımsal danışmanlık
sertifikasının onaylı sureti, onaylı mezuniyet belgesi ve nüfus
cüzdanı sureti,
d) İlgili meslek kuruluşuna kayıtlı
olduğuna dair onaylı belge,
e) Danışmanlık bürosunun adresi,
telefon numarası gibi iletişim bilgileri,
f) Danışmana ait noter onaylı imza
sirküleri,
g) Uygun görüş raporu.
ğ)Yetki belgesi için istenen
belgelerden fotokopi olanlar asılları görülmek suretiyle İlçe/Şube Müdürü
tarafından onaylanır.
(4)
Yetki belgesi verilmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir. İlçe Müdürlüğüne
yapılan başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne
gönderilir. İl Müdürlükleriİlçe Müdürlüklerinden gelen dosya ve
evraklarıinceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
(5) İl Müdürlüğünce uygun görülen
başvurulara yetki belgesi verilmek üzere Ek-4b formu doldurularak Başkanlığa
gönderilir.
(6) Tarımsal danışmanlık yetki
belgesi verilen serbest tarım danışmanı bürosunu değiştirdiğinde yeniden yetki
belgesi düzenlenmesi için başvuru; büronun bulunduğu yerdeki İlçe Müdürlüğüne,
İlçe Müdürlüğü olmayan yerlerde İl Müdürlüğüne aşağıdabelirtilen evraklar ile
yapılır.
a) Bu uygulama esasının 14üncü
maddesi,üçüncü fıkrası, a), b), c),e) ve g) bentlerinde belirtilen belgeler,
b) Mevcut tarımsal danışmanlık yetki
belgesi.
c) Adres değişikliğinden dolayı
yeniden yetki belgesi düzenlenmesi için istenen evraklar, bir dosya içerisinde
bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine teslim edilir.İlçe Müdürlüğüne yapılan
başvurularda evraklar incelenerek, uygun olanlar İl Müdürlüğüne gönderilir. İl
Müdürlükleri evrakları inceler ve uygun olanları onaylayarak arşive kaldırır.
ç) Adres değişikliğinden dolayı
yapılan başvurulara yeniden yetki belgesi düzenlenmek üzere İl Müdürlüğünce
Ek-4ç formu doldurularak, mevcut tarımsal danışmanlık yetki belgesi ile
birlikte Başkanlığa gönderilir. Başkanlık gerek gördüğü durumlarda başvuru
dosyasını isteyebilir.
Tarımsal danışmanlık hizmetlerini
yürütmelerine ilişkin usul ve esaslar
MADDE 15- (1)
Sözleşme karşılığı çiftçilere/tarımsal işletmelere/üretici örgütlerine/ziraat
odalarına tarımsal danışmanlık hizmeti verecek olan danışmanlar aşağıdaki
esaslar dâhilinde çalışır.
a) Serbest
Tarım Danışmanı, tarım danışmanı sertifikasına sahip olmalıdır.
b) Tarımsal
danışmanlık hizmeti verecekleri çiftçilerle/tarımsal işletmelerle ve/veya
üretici örgütü/ziraat odası ile imzalanacak sözleşmelerde Başkanlıkça
hazırlanan hizmet sözleşmesi esas alınır. Hizmet sözleşmesinde; ilin veya
hizmet verdiği alanların hizmet koşullarına uygun şekilde hizmetin kalitesini
artırmaya yönelik düzenlemeler yapılabilir. Bir tarım danışmanı, 18inci maddede
belirtilen sayıda çiftçiye hizmet verebilir.
c) Sözleşme imzaladıkları
çiftçileri ikamet yerleri ve üretim konularına göre alt çalışma gruplarına
ayırır. Çalışma programlarını ve danışmanlık hizmetlerini bu gruplara yönelik
olarak hazırlar ve uygular.
ç) Sözleşme imzaladıkları
çiftçilerin/tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının
listesini bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne gönderir. Yeni sözleşme imzalayan
çiftçilerin/ tarımsal işletmelerin/üretici örgütlerinin/ziraat odalarının
isimleri altı ayda bir İl/İlçe Müdürlüğüne bildirilir.
d) Çalışmalarına ilişkin her türlü
belge ve bilgiyi Bakanlığın veya Bakanlık tarafından yetkilendirilecek kişilerin
denetimine hazır bulundurmakla yükümlüdür.
e) Sözleşme imzaladığı her çiftçi
için bir dosya hazırlar. Bu dosyada çiftçinin sözleşme tarihinde işletmesine
ait mevcut durumunu gösterir bilgiler, aldığı ücretli hizmetler, sözleşme
ücretlerinin ödenme durumu, gerçekleştirilen bireysel görüşmeler, işletmenin
mevcut durumundaki yıllık değişimlerini gösterir bilgiler ve ihtiyaç duyulacak
diğer hususlar yer alır.
f) Serbest tarım danışmanları,
tarım danışmanlığı dışında başka bir faaliyette bulunamazlar.
MADDE 16- (1)
Serbest tarım danışmanları, mesleki faaliyetlerini açtıkları bürolarda
sürdürür.
(2) Bir tarım danışmanı sadece bir
büro açabilir. Ancak fiziki koşullarının uygun olması durumunda, ilgili mevzuat
hükümleri doğrultusunda bir büroyu en fazla iki danışman kullanabilir.
(3) Bürolarda mesleki
faaliyetlerinin dışında herhangi bir faaliyet yürütmeleri yasaktır.
(4) Bürolarda dışarıdan tanınmayı
sağlayacak şekilde bir tabela bulunması zorunludur.
(5) Bürolar; tarım danışmanlığı
mesleğinin yürütülmesine olanak sağlayacak şekilde tefriş edilmiş, gerekli alet
ve eğitim malzemeleri ile donatılmış olmalıdır.
YEDİNCİ
BÖLÜM
Tarımsal
Danışmanlık Hizmeti Verecek Kişi ve Kuruluşların Faaliyetleri,
Hizmet
Verilecek Çiftçi Sayıları
Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşların faaliyetleri
MADDE 17- (1) Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, çiftçilerle imzaladıkları sözleşme
kapsamında yapacakları tarımsal danışmanlık çalışmalarına ilişkin yıllık program
hazırlar.
(2) Program hazırlamada öncelikle
çiftçilerin/tarımsal işletmelerinin mevcut durumlarını ortaya koyan bir çalışma
yapılır. Bu amaçla, mevcut durum tespit formu (Ek-5) kullanılır. Bu formlar her
çiftçi için ayrı doldurulur. Çiftçi kayıtları en az formdaki bilgiler olmak
üzere ayrıca bilgisayar ortamında tutulur.
(3) Sözleşme imzalanan
çiftçi/çiftçi grubunun tarımsal üretimde karşılaşmış oldukları problemler ve bu
problemleri ortaya çıkaran nedenler belirlenir. Bu amaçla problem analizi
çalışması yapılır.
(4) Yapılan bu çalışmaya uygun
olarak, tarımsal üretime ilişkin tespit edilen sorunlar bir öncelik
sıralamasına tabi tutularak, belirlenen problemlerden hangilerinin öncelikli
olarak çözüleceğine karar verilir.
(5) Bu çalışmalar sırasında
tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar, ilin ve çiftçilerin
tarımsal sorunları hakkında İl/İlçe Müdürlüğü ile işbirliği yaparlar.
(6) Bunun sonucunda, sözleşme
kapsamında yapılacak faaliyetlerin konu ve içerikleri belirlenir.
(7) Şirketler, üretici
örgütleri, ziraat odaları, dernekler, vakıflar ve serbest tarım
danışmanları, belirtilen esaslara uygun olarak; yıllık programların
hazırlanmasından ve istenen zamanda bulunduğu ilin İl/İlçe Müdürlüğüne teslim
edilmesinden sorumludur.
(8) Hazırlanan yıllık
programlar; tarımsal danışmanlık şirketlerinde programı hazırlayan
danışman ve şirket yöneticisi tarafından; üretici örgütlerinde, ziraat
odalarında ve tarımsal danışmanlık derneklerinde/vakıflarında programı
hazırlayan danışman, varsa yönetici ve işveren tarafından serbest
tarım danışmanlarının ise kendileri tarafından imzalanır.
(9) Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; yıllık programda yer alan ve ay içerisinde
yapacakları faaliyetleri ile bireysel işletme ziyaretlerini kapsayan aylık
faaliyet programlarını hazırlar. Hazırlanan aylık faaliyet programını, sözleşme
imzaladığı çiftçilere katılımlarını sağlamak üzere duyururlar.
(10) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, altı aylık dönemler halinde bulundukları ilin İl/İlçe
Müdürlüklerine faaliyet gerçekleşme raporlarını gönderirler.
(11) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlar, her yılın yıllık değerlendirme raporunu, izleyen
yılın ocak ayında bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüklerine gönderirler.
(12) Tarımsal danışmanlık
hizmeti verecek kişi ve kuruluşlar; program hazırlanması, faaliyet
gerçekleşmelerinin bildirilmesi ve izlenmesinde Bakanlık tarafından
hazırlanacak formları kullanırlar.
(13) İzleme/değerlendirme
sisteminde; tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve kuruluşların
faaliyetleri, belirli dönemlerde bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları
tarafından izlenir.
(14) Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek bütün kişi ve kuruluşların faaliyetleri en az yılda bir defa olmak
üzere bulundukları ilin İl/İlçe Müdürlüğü uzmanları tarafından değerlendirilir.
(15) Üretici örgütlerinde/ziraat
odalarında, şirketlerde, dernek/vakıflarda görev yapan tarım danışmanları ve
serbest tarım danışmanları ve yöneticiler, Bakanlığın görev alanına giren
konularda kontrol veya denetim yetkisi veren sertifikaya sahip olsalar bile
tarımsal danışmanlık hizmeti ile birlikte söz konusu görevleri yürütemezler ve
sorumlu yöneticilik yapamazlar.
(16) Üretici örgütü, ziraat
odası ve tarımsal danışmanlık dernek/vakıfları, tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmeti sundukları üyeleri ile Başkanlıkça hazırlanan hizmet
sözleşmesi imzalar.
(17) Tarım danışmanları sahip
oldukları sertifikada belirtilen bölümde danışmanlık hizmeti verebilirler.
(18) (Değişik
Bakanlık Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık
hizmet bürosu il ve ilçe merkezlerinde açılır.
Hizmet verilecek işletme sayısı ve
işletme ziyaretleri
MADDE 18- (1)(Değişik Bakanlık
Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek kişi ve kuruluşlarda bir tarım danışmanının hizmet vereceği azami
işletme sayıları ve bu işletmeleri kontrol sıklıkları aşağıda belirlenmiştir.
a) Seracılık: İşletme Sayısı 50,
Kontrol Sıklığı Yılda 30
b) Bahçe Bitkileri: İşletme Sayısı
60, Kontrol Sıklığı Yılda 20
c) Tarla Ziraatı (sulu): İşletme
Sayısı 60, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ç) Tarla Ziraatı (kuru): İşletme
Sayısı 70, Kontrol Sıklığı Yılda10
d) Büyükbaş Hayvancılık (süt):
İşletme Sayısı 50, Kontrol Sıklığı Yılda 40
e) Büyükbaş Hayvancılık (besi):
İşletme Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
f) Küçükbaş Hayvancılık: İşletme
Sayısı 80, Kontrol Sıklığı Yılda 20
g) Su Ürünlerinde: İşletme Sayısı
15, Kontrol Sıklığı Yılda 12
ğ) Arıcılık: İşletme Sayısı 50,
Kontrol Sıklığı Yılda 12
h) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği:
İşletme Sayısı 60, Kontrol Sıklığı yılda 12
ı) Organik Tarım: Kontrol Sıklığı
bu maddenin a) bendi için 34, b) bendi için 24 , c) bendi yılda için 16, ç)
bendi için yılda 14, d) bendi için yılda 44, e) bendi için yılda 24,
f) bendi için yılda 24, g) bendi için yılda 16, ğ) bendi için yılda 16, h)
bendi için yılda 18 sayıda ziyaret sıklığı yeterlidir olarak değiştirilmiştir.
(2) Uzman tarım danışmanı18 inci
madde, birinci fıkranın alt bentlerinde belirtilen işletme sayısının yüzde on
fazlası sayıda işletmeye hizmet verebilir.
(3) (Değişik Bakanlık
Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Bu uygulama esaslarının 18
nci maddesinin birinci fıkrasında belirlenen kontrol sıklıkları aylara göre
periyodik dağılımı il teknik komitelerince karara bağlanır.
SEKİZİNCİ
BÖLÜM
Çeşitli
Hükümler
Yöneticinin görevleri
MADDE 19- (1)Yöneticinin
görevleri aşağıda belirtilmiştir.
a)Tarım danışmanları arasında iş
bölümü yapmak ve koordinasyonu sağlamak,
b)Tarım danışmanlarının
faaliyetlerini programlamak, uygulanmasını sağlamak, izlemek ve değerlendirmek,
c)Tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmetleri ile ilgili tüm yazışmaları yapmak,
ç)Tarımsal yayım ve danışmanlık
faaliyeti ile ilgili form, faaliyet raporu ve her türlü bilgi ve belgenin
İl/İlçe Müdürlüklerine zamanında gönderilmesini sağlamak,
d) Tarımsal yayım ve danışmanlık
faaliyetleri ile ilgili yapılacak her türlü inceleme ve denetimlerde her türlü
bilgi ve belgenin hazır bulundurulmasını sağlamak.
(2) Yöneticinin birden fazla olması
durumunda başkan/şirket kurucusu tarafından yöneticiler arasında işbölümü
yapılır.
(3) (Değişik Bakanlık
Makamının 25/07/2014 tarih ve 568 sayılı Olur)Tarımsal işletmeye tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluştaki yöneticinin mücbir sebeplerden dolayı
görevinden ayrılması halinde aynı nitelikteki yönetici on beş gün içinde ikame
edilir ve ikame edilen yöneticiye ait bilgi/belgeler on beş gün içerisinde
il/ilçe müdürlüğüne gönderilir. Yeni yöneticinin bilgileri sistem üzerinde
işlendikten sonra bir hafta içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il
müdürlüğüne, iki hafta içerisinde ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bilgi
verilir.
Denetleme
MADDE 20- (1)
Bakanlık, tarımsal danışmanlık yetki belgesi sahibi kişi ve kuruluşları
Yönetmelik ve bu Uygulama Esaslarına uygun olarak danışmanlık hizmetlerini
sunmalarını sağlamak üzere aşağıdaki esaslara uygun olarak denetler.
a) Denetleme;
Başkanlık, İl Müdürlüğü ve İlçe Müdürlüğü tarafından yapılır.
b) Tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve
Tarımsal Veriler Şube Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir
Komisyon oluşturulur. Komisyonda, varsa Tarım Yayımcısı Sertifikasına sahip
olan kişiler yer almalıdır.
c) İl/İlçe Müdürlüğünce her
altı ayda bir olmak üzere yılda en az iki kez denetleme yapılır. Komisyon,
denetimler sırasında denetlenen kişi ve kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti
alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve Çiftçi Denetim Formunu (Ek-6)
düzenler.
ç) Görüşülecek tarımsal
işletme sayısının fazla olması durumunda Komisyon tarafından görevlendirilecek
ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen kişi veya kuruluştan
tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmeler ile görüşme yapar ve
düzenlenen Çiftçi Denetim Formu (Ek-6) değerlendirilmek üzere Komisyona
sunulur.
d) Denetlemeye ilişkin
rapor üç suret olarak düzenlenir, raporun bir sureti yetki belgesi sahibi
kişi/kuruluşta, bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi/ kuruluşun bulunduğu
İlçe Müdürlüğünde diğeri ise İl Müdürlüğünde arşivlenir.
e) İl Müdürlüğünce yapılan
denetlemeye ilişkin cezalar İl Teknik Komitesince verilir.
f) Gerekli görülmesi halinde
Başkanlıkça da denetleme yapılır. Denetlemeye ilişkin rapor üç suret olarak
düzenlenir. Raporun bir sureti denetlemenin yapıldığı kişi ve kuruluşta, bir
sureti kişi ve kuruluşun bağlı olduğu İl Müdürlüğünde diğeri iseBaşkanlıkta
arşivlenir. Bu denetlemeye ilişkin cezalar Başkanlıkça verilir.
g) Cezalara itiraz,
tebliğ tarihinden itibaren otuz iş günü içerisinde Merkez Teknik Komitesine
yapılır. İtirazlar altı ay içinde Merkez Teknik Komitesince karara bağlanır.
Merkez Teknik Komitesinin ve başkanlığın aldığı kararlar kesindir.
ğ)Yetki belgesinin geçici olarak
alıkonulması ve yetki belgesinin iptali cezalarının kesinleşmesinden sonra bu
kişi ve kuruluşlar danışmanlık hizmeti sunamaz.
h) Tarımsal yayım ve danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, hizmet sunduğu çiftçiler/tarımsal
işletmeler, tarım danışmanlarının hizmet sundukları ilin farklı ilçelerinde
ise, bu çiftçilere/tarımsal işletmelere ilişkin denetleme, bulundukları İlçe
Müdürlüklerince yapılır. Denetleme ile ilgili bilgi ve tutulan raporlar
danışmanın hizmet sunduğu İl/İlçe Müdürlüğüne rapor halinde gönderilir.
Kaldırılan hükümler
MADDE 21- (1)
Bakanlık Makamının 29/06/2010 tarihli ve B.12.0.TDG.0.15.02.00-4606 sayılı
Olur’ları ile uygulamaya konulan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetleri
Uygulama Esasları yürürlükten kaldırılmıştır.
GEÇİCİ MADDE - 1 Bu
Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce tarımsal danışmanlık yetki belgesi
almış olan kişi ve kuruluşlar, bu Uygulama Esasları ile belirlenen düzenleme ve
şartları, bu Uygulama Esaslarının yürürlüğe girdiği tarihten itibaren altı ay
içerisinde yerine getirmek zorundadır. Gerek görüldüğü takdirde Başkanlık bu
süreyi bir seferliğine altı ay uzatabilir. Bu sürenin sonunda şartları yerine
getirmeyen kişi ve kuruluşların yetki belgesi iptal edilir.
GEÇİCİ MADDE-2 Bu
Uygulama Esasları yürürlüğe girmeden önce Tarımsal Danışmanlık Yetki Belgesi
almak için başvuruları Başkanlık evrak kaydına girmiş olan kişi ve kuruluşların
Yetki Belgesi işlemleri, başvuru tarihinde yürürlükte olan Uygulama Esasları
hükümlerine göre Başkanlık tarafından sonuçlandırılır.
Yürütme
MADDE 22- (1)
Bu usul ve esasları Eğitim Yayım ve Yayınlar Dairesi Başkanlığı yürütür.
Yürürlük
MADDE 23- (1)
Bu usul ve esaslar Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanının onayından sonra
yürürlüğe girer.