Tarım ve Orman Bakanlığından:
TARIMSAL YAYIM VE DANIŞMANLIK HİZMETLERİNE
DESTEKLEME
ÖDEMESİ YAPILMASI HAKKINDA TEBLİĞ
(TEBLİĞ NO: 2019/49)
BİRİNCİ BÖLÜM
Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar
Amaç
MADDE 1 – (1) Bu Tebliğ, tarımsal yayım ve danışmanlık sisteminin çoğulcu,
etkin ve verimli bir yapıya kavuşmasını sağlamak üzere tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların desteklenmesi
amacıyla hazırlanmıştır.
Kapsam
MADDE 2 – (1) Bu Tebliğ, destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti
alacak tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti verecek tarım
danışmanları ile kuruluşlar ve sorumlulukları, desteklemeye başvuracak kişi
ve kuruluşlar, başvuru iş ve işlemleri, destekleme ödemesi kriterleri,
desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve yetkiler, desteklemenin geri
alınması ve desteklemeden yararlanamayacaklar ile cezai sorumluluklara
ilişkin usul ve esasları kapsar.
Dayanak
MADDE 3 – (1) Bu Tebliğ, 18/4/2006 tarihli ve 5488 sayılı Tarım Kanununun 9
uncu ve 23 üncü maddeleri, 23/10/2019 tarihli ve 1691 sayılı 2019 Yılında
Yapılacak Tarımsal Desteklemelere İlişkin Cumhurbaşkanı Kararı ile 8/9/2006
tarihli ve 26283 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetlerinin Düzenlenmesine Dair Yönetmelik hükümlerine
dayanılarak hazırlanmıştır.
Tanımlar
MADDE 4 – (1) Bu Tebliğde geçen;
a) AKS belgesi: İl/ilçe müdürlüğü onaylı AKS’den
alınan belgeyi,
b) Arıcılık kayıt sistemi (AKS): Arıcıların Arılık
ve Koloni Bildirim Formu beyanına istinaden il müdürlükleri tarafından
tutulan kayıt sistemini,
c) Bakanlık: Tarım ve Orman Bakanlığını,
ç) Banka: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Genel
Müdürlüğünü,
d) Banka şubesi: T.C. Ziraat Bankası A.Ş. Şube
Müdürlüklerini,
e) Başkanlık: Eğitim ve Yayın Dairesi
Başkanlığını,
f) Bilgi sistemi (TYDBİS): Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Bilgi Sistemini,
g) Çiftçi: Mal sahibi, kiracı, yarıcı veya ortakçı
olarak devamlı veya en az bir üretim dönemi veya yetiştirme devresinde
tarımsal üretim yapan gerçek ve tüzel kişileri,
ğ) Çiftçi kayıt sistemi (ÇKS): 27/5/2014 tarihli
ve 29012 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Çiftçi Kayıt Sistemi Yönetmeliği
ile oluşturulan ve çiftçilerin kimlik, arazi ve ürün bilgileri ile tarımsal
desteklemelere ilişkin bilgilerin de kayıt altına alındığı veri tabanını ve
buna bağlı kayıt sistemlerini,
h) ÇKS belgesi: Tarımsal işletmelerin 2019 veya 2020
yılı üretim sezonu bilgilerini içeren, il/ilçe müdürlüğü onaylı ÇKS’den
alınan belgeyi,
ı) Hayvan kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Sığır Cinsi Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliği ile oluşturulan ve
işletmelerin, yetiştiricilerin ve sığır cinsi hayvanların kimlik
bilgilerinin kayıt altına alındığı TÜRKVET veri tabanını,
i) İl/ilçe müdürlüğü: Bakanlık il/ilçe
müdürlüklerini,
j) İl teknik komitesi: Yönetmelik ile her ilde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık il teknik komitesini,
k) Koyun-keçi kayıt sistemi: 2/12/2011 tarihli ve
28130 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Koyun ve Keçi Türü Hayvanların
Tanımlanması, Tescili ve İzlenmesi Yönetmeliğine göre oluşturulan kayıt
sistemini,
l) Kuruluş: TYDD kapsamına alınan ziraat odası ve
üretici örgütlerini,
m) Merkez Teknik Komitesi: Yönetmelik ile merkezde
oluşturulan tarımsal yayım ve danışmanlık merkez teknik komitesini,
n) Organik tarım bilgi sistemi (OTBİS): Organik
tarım yapan çiftçi, arazi, ürün, hayvansal üretim ve sertifika bilgilerinin
bulunduğu Bakanlıkça oluşturulan veri tabanını,
o) Pasaport: Hayvanlar kulak küpesi ile tanımlanıp
veri tabanına işlendikten sonra hayvan hakkında gerekli bilgileri içeren ve
bilgisayardan il ve ilçe müdürlüğü tarafından çıktısı alınarak hayvan
sahibine verilen belge veya listeyi,
ö) Serbest tarım danışmanı: Kendi nam ve hesabına
çalışmak suretiyle tarımsal işletmelere, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre sertifikalandırılan ve Uygulama
Esaslarına göre yetkilendirilen kişileri,
p) Sertifika: Yönetmelik hükümlerine göre kişilere
verilen Tarım Danışmanı Sertifikasını,
r) SGK: Sosyal Güvenlik Kurumunu,
s) Sivil toplum örgütleri: Tarımsal alanda
faaliyet gösteren kooperatif ve birlikleri,
ş) Su ürünleri kayıt sistemi (SKS): Su ürünleri
yetiştiriciliği ile ilgili bilgilerin merkezi bir veri tabanında kayıt
altına alındığı ve destekleme ödemelerinin uygulandığı, izlendiği,
raporlandığı, Çiftçi Kayıt Sisteminin bir alt bileşeni olan kayıt
sistemini,
t) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi: Su ürünleri
üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık Balıkçılık ve Su
Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belgeyi,
u) Tarım danışmanı: Sivil toplum örgütlerinde,
ziraat odalarında istihdam edilen ve Yönetmelikte belirtilen hükümlere göre
sertifikalandırılmış kişileri,
ü) Tarımsal danışmanlık hizmetleri: Sivil toplum
örgütleri, ziraat odaları ve serbest tarım danışmanlarınca tarımsal
işletmelerin tarımsal bilgi, teknik ve yöntemler konusundaki ihtiyaçlarının
zamanında ve yeterli düzeyde karşılanmasına yönelik olarak ücret
karşılığında yürütülen hizmetleri,
v) Tarımsal işletme: Üretim faktörlerini
kullanarak, bitkisel ve/veya hayvansal ve/veya su ürünlerinin üretimi için
tarımsal faaliyet yapan veya söz konusu tarımsal faaliyete ilave olarak
işleme, depolama, muhafaza ve pazarlamaya yönelik faaliyetlerde bulunan
işletmeyi,
y) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği (TYDD):
Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlara, sunduğu tarımsal
danışmanlık hizmeti için ödenen desteği,
z) Uygulama Esasları: Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Uygulama Esaslarını,
aa) Ücret hesap pusulası: 22/5/2003 tarihli ve
4857 sayılı İş Kanununun 37 nci maddesi kapsamında düzenlenen pusulayı,
bb) Üretici örgütleri: Yetki belgesine sahip,
tarımsal amaçlı kooperatifler, yetiştirici ve üretici birlikleri ile
bunların üst birliklerini,
cc) Yerleşim yeri adresi: 23/11/2006 tarihli ve
2006/11320 sayılı Bakanlar Kurulu Kararıyla yürürlüğe konulan Adres Kayıt
Sistemi Yönetmeliğine göre sürekli kalma niyetiyle oturulan yeri,
çç) Yerleşim yeri ve diğer adres belgesi: Kişinin
yerleşim yerini veya diğer adreslerini gösteren belgeyi,
dd) Yetki belgesi (TDYB): Yönetmelikte belirlenen
şartları yerine getiren kişi ve kuruluşların tarımsal danışmanlık hizmeti
verebileceklerini belirten tarımsal danışmanlık yetki belgesini,
ee) Yönetici: Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşlarda tarımsal danışmanlık faaliyetlerinin yürütülmesini sağlayan,
lisans ve lisansüstü mezun kişiyi,
ff) Yönetmelik: 8/9/2006 tarihli ve 26283 sayılı
Resmî Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerinin
Düzenlenmesine Dair Yönetmeliği,
gg) Ziraat odaları: 15/5/1957 tarihli ve 6964
sayılı Ziraat Odaları ve Ziraat Odaları Birliği Kanununa göre kurulmuş,
çiftçilerin üye oldukları ve yetki belgesine sahip meslek kuruluşlarını,
ifade eder.
İKİNCİ BÖLÜM
Tarımsal Danışmanlık Hizmetine İlişkin Genel
Hükümler
Tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal
işletmeler ve sorumlulukları
MADDE 5 – (1) Destekleme kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak
tarımsal işletmeler aşağıdaki koşulları sağlamak zorundadır:
a) Çiftçi Kayıt Sistemine ve/veya hayvan kayıt
sistemine ve/veya örtü altı kayıt sistemine ve/veya su ürünleri kayıt
sistemine ve/veya arıcılık kayıt sistemine ve/veya koyun-keçi kayıt
sistemine ve/veya OTBİS’e kayıtlı olmak.
b) Aşağıdaki kriterlerden en az birini sağlamak:
1) Örtü altında en az iki dekar alanda üretim
yapmak.
2) Bağ-bahçede en az on dekar alanda üretim
yapmak.
3) Tarla ziraatında; kuruda en az yüz dekar veya
yarısından fazlası kuru olmak kaydıyla kuru ve sulu toplam en az yüz dekar,
suluda en az elli dekar alanda üretim yapmak.
4) Hayvancılıkta; süt sığırcılığı yapan
işletmelerde en az onu sağmal olmak kaydıyla en az yirmi baş sığır, besi
sığırcılığı yapan işletmelerde en az yirmisi erkek hayvan olmak kaydıyla en
az elli baş sığır ve küçükbaş hayvan yetiştiriciliğinde en az yüz küçükbaş
hayvana sahip olmak.
5) Arıcılıkta en az elli adet arı kolonisine sahip
olmak.
6) Su ürünleri üretim tesisine sahip olmak.
7) Kanatlı hayvan yetiştiriciliğinde; yumurta
üretiminde 5000 adet, et üretiminde 10.000 adet ve üzeri kapasitede
yetiştiricilik yapmak.
8) Organik tarım alanında, (1), (2), (3), (4), (5)
ve (7) numaralı alt bentlerde belirtilen işletme büyüklüklerinin yarısına
sahip olmak.
(2) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında tarımsal danışmanlık hizmeti alacak tarımsal işletmeler,
inceleme ve denetlemelerde Bakanlık yetkililerinin istediği bilgi ve
belgeleri ibraz edilmek üzere hazır bulundurmakla sorumludur.
Tarımsal yayım ve danışmanlık desteğinden
yararlanacak kişi ve kuruluşlar, bunların sorumlulukları, tarımsal
danışmanlık hizmeti ve giderler
MADDE 6 – (1) Bu Tebliğ kapsamında aşağıdaki kişi ve kuruluşlar tarımsal yayım ve
danışmanlık desteğinden yararlanabilir:
a) Ek-8’de yer alan uygun sertifikaya sahip
serbest tarım danışmanları.
b) Tarım danışmanı istihdam eden ziraat odaları ve
üretici örgütleri.
(2) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların sorumlulukları aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşlar, Başkanlıkça hazırlanan hizmet sözleşmelerini esas alarak
tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalar. Sözleşme imzalanırken vekâlet
kabul edilmez.
b) Hizmet sözleşmelerinin her sayfası taraflarca
paraflanır, son sayfa imzalanır ve sözleşme süresi en az on iki aydır.
c) Tarımsal danışmanlık hizmeti; Yönetmelik,
Uygulama Esasları ve bu Tebliğde yer alan hükümler doğrultusunda sunulur.
ç) 2018 yılı TYDD kapsamında olan tarımsal
işletmelerin sözleşmeleri 31/12/2020 tarihini kapsıyorsa sözleşmeleri
geçerli olur, kapsamıyorsa 1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını
kapsayacak şekilde yenilenir. Bu Tebliğin yayımlandığı tarihten sonra
yapılacak sözleşmeler 1/1/2020 - 31/12/2020 tarihleri arasını kapsayacak
şekilde düzenlenir.
d) Bakanlıkça, bir dilimi veya tamamı ödenmiş olan
TYDD’nin bu Tebliğde belirtilen hükümler doğrultusunda geri alınmasına
karar verilmesi durumunda, TYDD olarak alınan tutar ilgili hesaba
yatırılmak suretiyle iade edilir.
e) İnceleme ve denetlemelerde Bakanlık
yetkililerinin istediği bilgi ve belgeler ibraz edilmek üzere hazır bulundurulur.
f) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesinin,
mücbir sebeplerden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilmesi
durumunda, bu durum on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne bildirilir.
g) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı, ölüm, sürekli hastalık, doğal afetler,
evlilik, boşanma, eğitim durumu, tutukluluk hali, askeri yükümlülüğü yerine
getirme, Tarım Danışmanı Sertifikasının geçici iptali veya Tarım Danışmanı
Sertifikasının iptali ve kamuda görev alma sebepleri dışında
değiştirilemez. Bu sebeplerden dolayı tarım danışmanının görevinden
ayrılması halinde aynı nitelikteki danışman on beş gün içinde ikame edilir
ve ikame edilen tarım danışmanına ait bilgi/belgeler ile Ek-3’te yer alan
TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal
İşletmelere Ait İcmal on beş gün içerisinde il/ilçe müdürlüğüne gönderilir.
Yeni tarım danışmanı bilgileri, sistem üzerinde işlendikten sonra bir hafta
içerisinde ilçe müdürlüğü tarafından il müdürlüğüne, iki hafta içerisinde
ise il müdürlüğü tarafından Başkanlığa bildirilir.
ğ) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluştaki tarım danışmanı; bu fıkranın (g) bendinde belirtilen
sebeplerden dolayı, bu Tebliğde belirtilen on iki aylık hizmet sunumu
içerisinde ölüm hali hariç bir defadan fazla değiştirilemez.
h) Tarımsal işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti
verecek olan tarım danışmanının sertifika türü ve sertifika bölümü
bilgileri tarımsal danışmanlık hizmeti vereceği işletme tipi Ek-8’de yer
alan Tarım Danışmanlarının Sertifika Bölümlerine uygun olur. Akdeniz ve Ege
Bölgelerinde bitkisel üretim yapan işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan Ziraat Odası ve Üretici Örgütlerinde Bitki Koruma bölümü sertifikaya
sahip en az bir tarım danışmanı istihdam edilir. 2018 yılı TYDD kapsamında
kuruluşta istihdam edilen ve hâlihazırda tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
tarım danışmanları bu fıkrada belirtilen hükümlerin dışındadır.
ı) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kuruluş ile tarım
danışmanı arasında imzalanacak olan hizmet sözleşmelerinin süresi yirmi
dört aydan az olamaz. 2018 yılı TYDD kapsamında istihdam edilen tarım
danışmanlarının kuruluşlarda istihdamı asıldır. Doğum izni kullanan tarım
danışmanı yerine istihdam edilen kişiler bu hükmün dışındadır.
i) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanı tarımsal danışmanlık hizmet
bürolarının bulunduğu ilde ikamet etmek zorundadır.
j) TYDD’den faydalanan ziraat odası ve üretici
örgütlerinde bu Tebliğin uygulama süresince yönetici istihdam etme şartı
aranmaz.
k) Tarımsal danışmanlık hizmeti veren kişi ve
kuruluşlar; tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilen tarımsal
işletmelere, men edildiği süre boyunca TYDD kapsamında hizmet sunamaz.
l) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluştaki tarım
danışmanının hizmet sunduğu ve kesinleşen Ek-3’teki tarımsal işletmelerde
meydana gelen eksilmelerin % 20’ yi geçmemesi koşulu ile Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısı esas alınarak TYDD’ye konu
olmayan diğer tarımsal işletmeler ile sözleşme imzalanarak tarımsal
danışmanlık hizmeti sunulabilir. Bu tarımsal işletmeler TYDD’ye konu
edilemez.
(3) Kişi ve kuruluşun sunacağı tarımsal
danışmanlık hizmetleri ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunacak serbest
tarım danışmanları ile kuruluşlar ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanları Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirlenen görevleri
yerine getirir. İl teknik komitesi Uygulama Esaslarında belirlenen işletme
kontrol sıklıklarını bu Tebliğin uygulama süresince geçerli olmak üzere en
fazla yüzde elli oranında azaltabilir.
b) Uygulama Esasları kapsamında tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar ile çiftçiler arasında imzalanan
tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi hükümleri saklı kalmak kaydıyla,
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlar, her bir faaliyette bir
defadan az olmamak üzere demonstrasyon, tarla günü, çiftçi toplantısı,
çiftçi inceleme gezisi düzenler; liflet/broşür ve afiş hazırlar. Danışmanın
yıllık planında yer alacak bu faaliyetler il/ilçe müdürlüğü
koordinasyonunda gerçekleştirilir. Bu faaliyetlerden tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kuruluşun tüm üyeleri faydalanabilir. Bu faaliyetler için
düzenlenecek belgeler ile faaliyetlerin izlenmesinde kullanılacak formlar
Başkanlıkça belirlenir. Bu faaliyetlerin konuları seçilirken il yayım
programları dikkate alınır. İl teknik komitesi düzenlenecek faaliyetlerin sayısını
artırmaya, yeni faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye
yetkilidir.
c) İl/ilçe müdürlüğü, tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan serbest tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım
danışmanlarına Bakanlık uygulamaları hakkında eğitim verebilir.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest
tarım danışmanı ve kuruluşlarda istihdam edilen tarım danışmanları Bakanlık
uygulamaları hakkında çiftçileri bilgilendirir.
(4) Tarımsal danışmanlık hizmeti giderleri
aşağıdaki kalemlerden oluşur:
a) Personel giderleri.
b) Büro giderleri.
c) Malzeme giderleri.
ç) Diğer giderler.
d) Ziraat odası ve üretici örgütlerine ödenen
TYDD’nin tamamı sadece tarım danışmanı ücreti, ücrete bağlı vergi ve
sigorta giderleri olarak kullanılır, tarımsal danışmanlık faaliyetinin
diğer giderleri kuruluş kaynaklarından karşılanır. Her bir tarım
danışmanının aylık ücreti, ücrete bağlı vergi ve sigorta giderleri toplamı
en az üç bin sekiz yüz otuz üç Türk Lirası’dır.
(5) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluş, hizmet giderlerini karşılamak üzere hizmet sunduğu tarımsal
işletmelerden Yönetmelik hükümlerine uymak şartıyla ücret talep edebilir.
Tarımsal işletmelerden tahsil edilen bu ücret için fatura düzenlenir.
(6) Bitkisel üretim yapan tarımsal işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıda belirtilmiştir:
a) Bakanlık görev alanına giren konularda, hizmet
sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile ilgili
anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Sertifikalı tohum, fidan ve fide kullanımı ile
birlikte, yörenin ekolojik yapısına uygun çeşit seçimini, modern sulama
sistemlerini ve alternatif tarımsal üretimi teşvik etmek, Organik Tarım -
İyi Tarım Uygulamaları gibi sürdürülebilir ve çevreye duyarlı tarım
yöntemlerinin yaygınlaşmasını sağlamak.
c) Toprak analizi sonuçlarına göre gübre kullanımı
konusunda tarımsal işletmeleri bilgilendirmek, uygulama yapmak ve
özendirmek.
ç) Tarımsal desteklemeler, kredi ve hibeleri takip
ederek bunlarla ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek,
gerektiğinde proje hazırlamak, hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya
görev yaptığı kuruluşun üyelerinin işletme ve arazi kontrollerini
gerçekleştirerek il/ilçe müdürlüğüne iletmek.
d) Bitki ve çevre sağlığının korunması konusunda
işletmeleri bilgilendirmek.
(7) Hayvansal üretim yapan tarımsal işletmelere
tarımsal danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanlarının işletme danışmanlığı
kapsamında yapacağı görevler aşağıdadır:
a) Bakanlığın görev alanına giren konularda,
hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun üyeleri ile
ilgili anket, gözlem ve veri toplama işlerini yapmak ve sonuçlarını il/ilçe
müdürlüklerine ulaştırmak.
b) Tarımsal desteklemeleri takip ederek bunlarla
ilgili bilgi vermek, yönlendirmek, teşvik etmek, gerektiğinde proje
hazırlamak hizmet sunduğu tarımsal işletmeler veya görev yaptığı kuruluşun
üyelerinin işletme ve hayvan tespitlerini yaparak il/ilçe müdürlüğüne
bildirmek.
c) İl/ilçe müdürlüğü kontrolünde uygun eğitim
durumu, yeterli donanım ve teknolojik altyapı var ise hayvanlara küpe takıp
veri girişinde bulunmak ve hayvan kayıt sistemine ilişkin bilgilerin
sağlıklı tutulmasında yetiştiriciye yardımcı olmak.
ç) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla salgın hastalık durumunda il/ilçe
müdürlüğüne bildirimde bulunmak, konulan kordon, tecrit, dezenfeksiyon,
karantina ve duyuru gibi idari ve fenni tedbirlerin alınmasına yardımcı
olmak, bu konuda alınan kararları uygulamak.
d) Eğitim durumunun uygun olması ve ilgili
mevzuatın şartlarını sağlamak kaydıyla il/ilçe müdürlüğü tarafından verilen
talimatla, hastalık teşhisi için biyolojik madde (tüberkülin, mallein ve
benzeri) uygulama çalışmalarında bulunmak ve hayvan sağlığı ile ilgili acil
durumlarda (hayati tehlike durumunda) ilk müdahaleyi yaparak hasta sahibini
yönlendirmek.
e) Su ürünleri üretimi yapan işletmelere tarımsal
danışmanlık hizmeti veren tarım danışmanları (a) ve (b) bentlerinde
belirtilen görevlerden sorumludur.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların hizmet verebileceği il ve ilçe sınırları ile ilgili hususlar
aşağıdadır:
a) Üretici örgütleri; bulundukları il/ilçe sınırları
dâhilinde yetkilendirilmiş birimleri aracılığı ile tarımsal yayım ve
danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
b) Ziraat odaları; ilgili mevzuatına uygun olarak
bulundukları ilçe veya hizmet verdiği çiftçilerin bulunduğu ilçe sınırları
dâhilinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde bulunabilirler.
c) Serbest tarım danışmanları sadece bulundukları
il sınırları içerisinde tarımsal yayım ve danışmanlık hizmetlerinde
bulunabilirler.
(9) Tarım danışmanları, sertifikalarını
Yönetmelikte belirtilen ilgili hükümlere göre vize ettirirler. Aksi
takdirde, tarımsal yayım ve danışmanlık hizmeti veremez, tarımsal
danışmanlık hizmeti veren kuruluşlar ile sözleşme imzalayamazlar.
Tarımsal danışmanlık hizmeti verecek kişi ve
kuruluşların denetlenmesi
MADDE 7 – (1) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların
denetlenmesi ile ilgili hususlar aşağıdadır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların denetlenmesi için ilde Koordinasyon ve Tarımsal Veriler Şube
Müdürü, ilçede İlçe Müdürü başkanlığında üç kişilik bir komisyon
oluşturulur. Komisyonun oluşumunda, varsa tarım yayımcısı sertifikasına
sahip olan kişiler öncelikli olmak üzere Bakanlık teknik personeli
görevlendirilir.
b) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları şikâyet, ihbar gibi olağan dışı durumlarda yapılacak
denetimler hariç altı ayda bir olmak üzere, bu Tebliğin uygulama süresince
yılda en az iki defa denetler.
c) Komisyon, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kişi ve kuruluşları, Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğe göre
denetleyerek denetim raporu düzenler.
ç) İl müdürlüğünde Koordinasyon ve Tarımsal
Veriler Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan komisyon, İl Müdürü kararı
ile ilçelerde de ayrıca denetleme yapabilir.
d) Komisyon veya komisyon tarafından
görevlendirilecek ve en az iki teknik elemandan oluşan heyet, denetlenen
kuruluştan tarımsal danışmanlık hizmeti alan tarımsal işletmelerin en az
%25’i ile görüşme yapar ve tutanak düzenler. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların bürosunun bulunduğu ilçe sınırları dışında,
hizmet alan tarımsal işletmeler için ilçeler arası koordinasyon sağlanmak
suretiyle tarımsal işletmenin bulunduğu il/ilçe komisyon veya komisyon
tarafından görevlendirilecek heyet tarafından görüşmeler yapılır. Yapılan
çiftçi görüşmelerinde memnuniyetsizlik oranı %20 ve üzerinde olduğunda ceza
işlemleri uygulanır.
e) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşun denetlemesinde; Ek-9’da yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetleri Denetleme Formu ve Ek-10’da yer alan Tarımsal Yayım ve
Danışmanlık Hizmetleri Denetleme Raporu kullanılır. Başkanlık, bu form ve
rapor üzerinde değişiklik yapmaya yetkilidir.
f) Denetim sürecinde haklarında olumsuz rapor
tutulan kişi ve kuruluşların durumları İl Teknik Komitesinde görüşülüp,
Yönetmelik ve Uygulama Esasları ile bu Tebliğde belirtilen hususlar dikkate
alınarak karara bağlanır. Bu kararlara itiraz, Yönetmeliğin 29 uncu
maddesine göre yapılır.
g) Bu Tebliğde öngörülen sürede denetleme işlemi
tamamlanamayan veya denetleme sürecinde haklarında olumsuz rapor tutulan
kişi ve kuruluşların TYDD ödemeleri il müdürlüğünün talebi ile denetleme
süreci sonuçlanıncaya kadar Başkanlıkça durdurulur.
ğ) Başkanlık; üzerinde idari, adli soruşturma
bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurur, hakkında şikâyet
bulunan kişi ve kuruluşların TYDD ödemelerini durdurabilir. Ödemesi
durdurulan bu kişi ve kuruluşlara, idari ve adli işlemler sonuçlanana ve on
iki aylık hizmet sunumu tamamlanana kadar Başkanlıkça ödeme yapılmaz.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
Başvuru İşlemleri, Belgeler ve Ödeme
Başvuracak kişi ve kuruluşlar ile istenecek
belgeler
MADDE 8 – (1) Tarımsal işletmeler ile imzalanan sözleşmelerine istinaden 6
ncı maddenin birinci fıkrasında belirtilen kişi ve kuruluşlardan yetki
belgesine sahip olan ya da bu Tebliğin yayımlandığı tarihten itibaren yedi
gün içinde il/ilçe müdürlüğüne eksiksiz olarak yapılan başvurular sonucu
yetki belgesi alan kişi ve kuruluşlar TYDD’ye başvurabilir.
(2) TYDD’ye başvuracak kişi ve kuruluşlar adına
başvuru yapmaya yetkili kişiler aşağıdadır:
a) Ziraat Odası Başkanı.
b) Birlik Başkanı.
c) Kooperatif Başkanı.
ç) Serbest Tarım Danışmanı.
(3) Başvuru sırasında istenecek belgeler
aşağıdadır:
a) Ek-1’de yer alan TYDD Başvuru Formu ve
Taahhütname ile Ek-2’de yer alan TYDD Başvurusunda Bulunan Kişi/Kuruluşa
Ait Bilgi Formu.
b) Uygulama Esaslarında belirtilen hükümler
doğrultusunda düzenlenecek ve bir tarım danışmanının hizmet sunacağı
tarımsal işletme sayısı Uygulama Esaslarında belirlenen sayılardan az
olmamak üzere, Ek-3’te yer alan icmal.
c) Her tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık
hizmeti sunan kişi ve kuruluşlarla yapılan tarımsal danışmanlık hizmet
sözleşmesi.
ç) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve
üretici örgütlerinin SGK prim borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan
belge.
d) Serbest tarım danışmanı, ziraat odası ve
üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili
kurumdan alınan belge.
e) İkinci fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde
belirtilen TYDD başvurusunda bulunabilecek kişiler için başvuru
yapabileceğine dair alınan yönetim kurulu/yetkili kurul kararının onaylı
sureti.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti verdiği işletmenin
tipine göre, her işletme için aşağıdaki belgelerden biri veya birkaçı:
1) ÇKS belgesi.
2) AKS belgesi.
3) Örtü altı kayıt sistemi belgesi.
4) Su ürünleri yetiştiricilik belgesi.
5) Hayvan pasaportlarının veya listelerinin
il/ilçe müdürlüğü onaylı sureti.
6) Koyun/keçi kayıt sisteminden alınan
belge/liste.
7) OTBİS’e kayıtlı olduğuna dair il veya ilçe
müdürlüğünden alınan yazı.
8) Kanatlı hayvan yetiştiriciliği için, etlik veya
yumurta tavukçuluğu sürü durumunu ve sürüdeki hayvan sayısını gösteren il
veya ilçe müdürlüklerinden alınan onaylı işletme tescil belgesi.
9) Bakanlıkça, 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı
Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu ile 22/11/1984 tarihli ve 3083
sayılı Sulama Alanlarında Arazi Düzenlenmesine Dair Tarım Reformu Kanunu
kapsamında arazi toplulaştırması uygulanan köylerde, ÇKS güncellemesinin
yapılamadığı hallerde il müdürlüğünce düzenlenecek ve ÇKS bilgilerini
ihtiva eden belge.
(4) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlarda istihdam
edilen tarım danışmanı, nüfus kayıt sisteminden yerleşim yeri ve diğer
adres belgesi alır. Bu belgede belirtilen yerleşim yeri adresi ile 6 ncı
maddenin ikinci fıkrasının (i) bendinde belirtilen yerleşim yeri adresi
aynı olur.
Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı
işlemleri
MADDE 9 – (1) Başvuru tarihi, başvuru işlemleri ve askı işlemlerine ilişkin
hususlar aşağıdadır:
a) TYDD’den faydalanmak isteyen kişi ve
kuruluşlar, bu Tebliğin yayımlanmasından itibaren on beş gün içinde, son
başvurunun tatil gününe gelmesi halinde takip eden ilk iş günü mesai
bitimine kadar istenen belgeler ile birlikte, tarımsal danışmanlık hizmet
bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan
yerde il müdürlüğüne başvurur. Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan
kuruluşların şubesi var ise şube bürosunun bulunduğu yerdeki ilçe
müdürlüğüne, ilçe müdürlüğü bulunmayan yerde il müdürlüğüne başvuru
yapılır.
b) Başvuru İşlemleri;
1) Son başvuru tarihi mesai saati bitimi itibarı
ile başvuran kişi ve kuruluşlarla danışman sayıları il/ilçe müdürlüklerince
tutanak altına alınır, ilçe müdürlükleri başvuru yapan danışman ve kuruluş listeleri
ile puanlamaya esas belgeleri üç gün içinde il müdürlüğüne gönderir.
2) Başvuru listeleri il müdürlüğünce
birleştirilerek il geneli liste oluşturulur.
3) İle başvuru yapan toplam danışman sayısı,
tahsis edilen danışman sayısından fazla değilse herhangi bir puanlama
yapılmaz. Başvuru yapan toplam danışman sayısı tahsis edilen danışman
sayısından fazla ise önce 13/11/2018 tarihli ve 30594 sayılı Resmî
Gazete’de yayımlanan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme
Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2018/42) kapsamında faaliyet
gösteren serbest tarım danışmanları ile kuruluşların istihdam ettikleri
danışmanlardan hizmete devam edecek olanlar asıl listeye
yazılır. Geriye kalan danışmanlar Ek-13’te belirtilen kriterler
doğrultusunda il teknik komitesince beş iş günü içinde puanlanır. En yüksek
puandan başlanarak kuruluşlarına bakılmaksızın danışmanlar sıralanarak asıl
ve yedek listeler oluşturulur.
4) 2018/42 sayılı Tebliğ kapsamında çalışmakta
iken ayrılıp kuruluştan kuruluşa, kuruluştan serbeste ya da serbestten
kuruluşa geçmek isteyen danışmanlar da puanlamaya tabi tutulurlar.
5) Asıl listede yer alan serbest tarım
danışmanları kendi adlarına listeye dâhil olurken, kuruluşlar ise ancak
asıl listeye giren danışmanlarını destekleme kapsamında istihdam
edebileceklerdir.
6) İki iş günü içerisinde varsa ek danışman
kontenjanı talepleri ile kullanılmayan/iade edilen danışman kontenjan
sayıları yazılı olarak Başkanlığa bildirilir. Başkanlık, iade
edilen kontenjanları ilave kontenjan talebinde bulunan illere tahsis ederek
üç iş günü içinde tahsis kararını, ilgili illere bildirir. İl müdürlüğü,
illerine tahsis edilen ek danışman kontenjanlarını yedek listedeki
sıralamaya göre aynı usulle dağıtır.
c) Ek-4’te yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında
Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe İcmali ve Ek-6’da
yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun
Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İlçe İcmali ilçe müdürlüğünce, ilçe
müdürlüğünün olmadığı yerde il müdürlüğünce ek danışman kontenjanlarının
dağıtımının kesinleşmesinden itibaren beş gün içerisinde bilgi sistemine
kayıt edilir. İl müdürlüğü tarafından sistemden alınan, Ek-5’te yer alan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ Kapsamında Destekleme Ödemesi Yapılacak Kişi/Kuruluşlara
Ait İl İcmali ve Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Desteğine
Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait İl İcmali
çıktıları onaylanarak askıya çıkarılmak üzere ilçe müdürlüklerine
gönderilir. Ek danışman kontenjanlarının kesinleşmesinden on gün sonra il
ve ilçe müdürlüklerinde askıya çıkarılır. İcmaller beş gün süreyle askıda
bırakılır. Askıya çıkma ve indirme tarih ve saati tutanağa bağlanır. Askı
süresince il müdürlüğüne yapılan itirazlar en geç beş gün içerisinde il
teknik komitesi tarafından değerlendirilerek karara bağlanır ve kabul
edilen değişiklikler icmale işlenerek kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7 icmalleri
alınır. Herhangi bir itiraz olmadığı takdirde icmallerdeki bilgiler doğru
kabul edilir. Daha sonra yapılacak itirazlar değerlendirmeye alınmaz ve
herhangi bir hak doğurmaz.
ç) Tarımsal işletme birden fazla kişi ve
kuruluştan hizmet aldığı takdirde, yazılış sırasına göre olmak üzere; ceza
durumu, kuruluşa üyelik durumu, işletmenin ağırlıklı tarımsal faaliyeti ile
tarımsal danışmanlık hizmetinin uyumu, tarım danışmanı sertifika türü,
yetki belgesi tarihi, sözleşme tarihi ve başvuru tarihine göre il
müdürlüğünün belirlediği bir kuruluştan hizmet alır. Diğer kişi ve kuruluş,
icmaller askıya çıkmadan önce Ek-3’teki icmalde eksilen tarımsal
işletmelerin yerine yeni tarımsal işletmeler belirler. Bu tarımsal
işletmelerle ilgili belgeleri ve yeniden düzenlediği Ek-3’teki icmali TYDD
başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne sunar ve Ek-3’teki icmalde başka
bir değişiklik yapılmaz.
d) İcmalleri askıya çıkarma ve indirme tarihinin
resmî tatil gününe denk gelmesi halinde icmalleri askıya çıkarma ve indirme
işlemi resmî tatili takip eden ilk iş günü gerçekleştirilir.
e) Kesinleşmiş Ek-5’teki icmal, itirazların
değerlendirilmesini müteakip beş gün içinde Başkanlığa gönderilir.
f) Başvuru bitiş tarihinden sonra askı süresi
içinde verilen itiraz dilekçelerinde talep edilen değişiklikler dışında
çiftçinin beyanı ile 5 inci maddenin birinci fıkrasının (a) bendinde
belirtilen kayıt sistemlerinde yapılacak güncellemeler TYDD ödemesine esas
olmaz.
g) TYDD’ye başvurmuş olan kişi ve kuruluşlardan,
il/ilçe müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca veya Başkanlıkça
Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ kapsamında yapılan denetleme ve
inceleme sonucu Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde tanımlanan cezalardan
uyarma için toplam TYDD tutarı %10 oranında, kınama veya önce uyarma cezası
alıp ikinci uyarmadan dolayı kınama cezası için toplam TYDD tutarı %20
oranında, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası için toplam TYDD
tutarı %40 oranında azaltılır. Kınama üstü ceza verilmiş kişi ve kuruluşlar
il/ilçe icmalinden çıkartılır.
ğ) Tarımsal danışmanlık hizmet sözleşmesi herhangi
bir nedenden dolayı tek taraflı veya karşılıklı feshedilen tarımsal
işletmeler il/ilçe icmalinden çıkartılır.
(2) TYDD birinci ve ikinci dilim ödemeleri
yapılmadan önce; tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren
SGK prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge, ücret hesap
pusulası ve maaş dekontları, teminat alınması ve ödeme icmallerinin
Başkanlığa gönderilmesi aşağıdaki şekilde gerçekleştirilir:
a) 15/4/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken
birinci dilim ödemeye esas il icmali ile 30/11/2020 tarihine kadar
gönderilmesi gereken ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa
gönderilmeden önce; tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kuruluşlarda
istihdam edilen tarım danışmanının sözleşme yapıldığı tarihten itibaren SGK
prim ödemesinin aylık bazda icmalini gösteren belge ve 6 ncı maddenin
dördüncü fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun banka veya diğer banka maaş
dekontları ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret
hesap pusulası TYDD başvurusunun yapıldığı il/ilçe müdürlüğüne teslim
edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
b) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar, ödenecek olan toplam TYDD tutarının %10’u kadar süresiz banka
teminat mektubunu 8 inci maddenin ikinci fıkrasında belirtilen yetkili
kişiler aracılığı ile 15/4/2020 tarihinden önce il müdürlüğüne teslim eder
veya ödenecek olan toplam TYDD tutarının %5’i kadar tutarı, il müdürlüğünün
açtığı hesaba yatırır. İl müdürlüğü tarafından teyidi alınan kesin teminat
mektupları muhafazası için defterdarlık muhasebe müdürlüğüne teslim edilir.
Bu işlemi uygulamayan kişi ve kuruluşlar il/ilçe icmalinden çıkartılır.
c) 30/11/2020 tarihine kadar gönderilmesi gereken
ikinci dilim ödemeye esas il icmali Başkanlığa gönderilmeden önce serbest
tarım danışmanı, ziraat odası ve üretici örgütlerinin vadesi geçmiş vergi
borcu olmadığına dair ilgili kurumdan alınan belge TYDD başvurusunun yapıldığı
il/ilçe müdürlüğüne teslim edilir. Bu işlemi uygulamayan kuruluşlar il/ilçe
icmalinden çıkartılır.
ç) Teminat mektuplarının toplam tutarı, ödenecek
olan toplam TYDD tutarının %10’undan az olmamak kaydıyla, T.C. Ziraat
Bankası ve/veya diğer bankalardan, birden fazla kesin teminat mektubu
alınabilir.
d) Birinci fıkranın (g) bendinde belirtilen ceza
oranları göz önünde bulundurularak ödemeye esas kesinleşmiş il icmalleri
hazırlanır. Bu Tebliğin uygulama süresince iki defa olmak üzere 15/4/2020
tarihinde birinci dilim ve 30/11/2020 tarihinden sonra yapılacak olan
ikinci dilim ödemesine ait kesinleşmiş Ek-4 ve Ek-6 icmalleri ilçe
müdürlüğünden il müdürlüğüne beş gün içinde, kesinleşmiş Ek-5 ve Ek-7
icmalleri il müdürlüğünden Başkanlığa on gün içinde gönderilir. İl/ilçe
müdürlüklerinde oluşturulan komisyonlarca yapılan denetimlerde Yönetmelik
ve Uygulama Esasları kapsamında uyarma veya kınama cezası uygulanan kişi ve
kuruluşlara ait ödeme icmalleri, cezanın kişi ve kuruluşa tebliğ tarihinden
itibaren itiraz süresi olan otuz iş günü sonunda, itiraz olması halinde ise
Merkez Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan
disiplin komisyonu kararı sonrasında, verilen karara göre Başkanlığa
gönderilir.
e) Geri ödemesi olan kişi ve kuruluşların
icmalleri, geri ödeme işlemi tamamlandıktan sonra Başkanlığa gönderilir.
f) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşa, 10 uncu maddenin sekizinci fıkrası kapsamında, 36 haftalık hizmet
sunumu tamamlandıktan sonra Ek-7’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık
Desteğine Başvuran Kişi/Kuruluşun Hizmet Sunduğu Tarımsal İşletmelere Ait
İl İcmali ve Ek-11’de yer alan Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine
Destekleme Ödemesi Yapılması Hakkında Tebliğ Kapsamında Doğum İznine
Ayrılan Tarım Danışmanları İçin Destekleme Ödemesi Yapılacak
Kişi/Kuruluşlara Ait İlçe/İl İcmali düzenlenerek ödeme yapılmak üzere
Başkanlığa gönderilir.
g) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlar; Yönetmelik, bu Tebliğ ve Uygulama Esaslarında belirtilen form
ve raporları il/ilçe müdürlüğüne teslim edene kadar kuruluşların ödeme
icmalleri düzenlenmez.
ğ) Başkanlığa gönderilen Ek-5’te yer alan il
icmalleri ödeme işlemleri yapılmak üzere, ilgili birime gönderilir.
h) Ödemeler, Bakanlık tarafından gerekli kaynağın
bankaya aktarılmasını müteakip Banka tarafından yapılır.
Ödeme
MADDE 10 – (1) TYDD’ye başvuran kişi ve kuruluşlara, Uygulama Esaslarında
belirlenen işletme sayıları, 13 üncü maddenin birinci fıkrasının (i)
bendinde belirtilen oranın altına düşmemesi ve hizmet sunması koşulu ile
bir tarım danışmanı için 46.000 TL tarımsal yayım ve danışmanlık desteği
ödemesi yapılır.
(2) Bakanlık tarafından yetkilendirilerek tarımsal
yayım ve danışmanlık hizmeti sunan; üretici örgütü, ziraat odası ve
bunların şubeleri de dahil olmak üzere bünyelerinde çalıştırdıkları en
fazla beş tarım danışmanı için TYDD ödemesi yapılır.
(3) Kişi ve kuruluşa her bir tarım danışmanı
için yıllık 46.000 TL TYDD, 12 aylık hizmet sunumu zorunluluğu saklı kalmak
kaydıyla, 15/4/2020 tarihinden sonra 23.000 TL ve 30/11/2020 tarihinden
sonra 23.000 TL olmak üzere iki dilim halinde Bakanlıkça belirlenen tarihlerde
ödenir.
(4) Ödeme tarihleri kaynak durumuna göre
Bakanlıkça belirlenir. TYDD ödemeleri 2020 yılının bütçesinden karşılanır.
Kaynak yetersizliği nedeni ile yapılamayan TYDD ödemeleri bir sonraki yıl
bütçesinden yapılır. Başkanlık, iller bazında TYDD desteği verilecek
serbest tarım danışmanı ile kuruluşlardaki tarım danışmanı sayısı ve
öncelik kriterlerini belirlemeye yetkilidir.
(5) Üzerinde haciz kararı bulunan kişi ve
kuruluşlara on iki aylık hizmet sunumunu müteakip TYDD ödemesi yapılır. Bu
durumdaki kişi ve kuruluşların birinci dilim TYDD ödemesi 12 aylık hizmet
sunumu sonuna ertelenir.
(6) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşlara 14 üncü madde kapsamında yapacakları geri ödeme işlemi
tamamlanana kadar TYDD ödemesi yapılmaz.
(7) TYDD ödemeleri, şubesi olan kuruluşlar için
yetki belgesinin verildiği ilin banka şubesinden yapılır. Merkezinde
faaliyet göstermeyen kuruluşlara şubeleri için ödeme yapılmaz.
(8) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kadın tarım
danışmanının doğum yapması ve durumu doktor raporu ile belgelemesi
şartıyla, tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun talep etmesi
durumunda, bu Tebliğde belirtilen 52 haftalık hizmet sunumunun en az 36
haftalık süresinde tarımsal danışmanlık hizmeti sunmaları halinde, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşa tarım danışmanı için 32.000 TL
ödenir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
İl Teknik Komiteleri
İl teknik komitelerinin görevleri
MADDE 11 – (1) İl teknik komiteleri aşağıdaki görevleri yapar:
a) İl teknik komitesi, Ek-12’de yer alan İllere
Verilen Danışman Kontenjanlarının belirlenen kurallar çerçevesinde başvuru
yapan kişi ve kuruluşlar arasında dağıtılmasını temin eder.
b) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal yayım
ve danışmanlık hizmet sunumunun kalite ve verimliliğini artırmak, hizmet
sunumundaki aksaklıkları ortadan kaldırmak için ilgili mevzuata uygun her
türlü tedbir ve kararı alır.
c) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık
hizmetleri kapsamında, düzenlenecek faaliyetlerin sayısını artırmaya, yeni
faaliyet eklemeye ve faaliyetlerin konusunu belirlemeye yetkilidir.
ç) İl teknik komitesi tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşların TYDD’ye başvurularını sağlamak üzere her türlü
tedbiri alır.
d) İl teknik komitesi il düzeyinde tarımsal
danışmanlık hizmet sunumu ve TYDD ile ilgili her türlü işlemi denetlemek
üzere gerek görürse, il müdürlüklerinden Koordinasyon ve Tarımsal Veriler
Şube Müdürü başkanlığında oluşturulan denetleme komisyonunu
görevlendirebilir.
e) İl teknik komitesi gerçeğe aykırı beyanda
bulunanlar hakkında gerekli idari ve hukuki işlemleri yapmaya yetkilidir ve
alınan kararların uygulanması yönünde komite başkanı aracılığı ile ilgili
mercilere girişimde bulunur.
f) İl teknik komitesi haksız yere TYDD’den
yararlandığı tespit edilen kişi ve kuruluşların beş yıl süreyle hiçbir
destekleme programından yararlandırılmamasını değerlendirir ve karara
bağlar. Ayrıca gerçeğe aykırı beyanda bulunulduğunu tespit eden il/ilçe
müdürlüğü de, ilgili Cumhuriyet Başsavcılığına suç duyurusunda bulunur.
g) İl teknik komitesi, bu Tebliğin uygulanması
sırasında ortaya çıkabilecek ihtilaflı konuları çözmeye ve karar almaya
yetkilidir. İl teknik komitesinin kararlarına yapılan itirazlar Merkez
Teknik Komitesi bünyesinde Yönetmelik hükümlerine göre oluşturulan disiplin
komisyonu tarafından değerlendirilir ve kesin olarak karara bağlanır.
Desteklemelerin denetimine ilişkin görev ve
yetkiler
MADDE 12 – (1) Tarımsal yayım ve danışmanlık desteği uygulamasının
denetimini sağlayacak tedbirleri almaya Bakanlık yetkilidir. Uygulamaya
ilişkin inceleme ve denetimler Bakanlık tarafından yapılır.
(2) Destekleme uygulamaları, inceleme ve denetimin
yanı sıra ilgili mevzuatın öngördüğü her türlü denetime tabidir.
(3) Yapılan denetimler sırasında, tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşların, tarımsal işletme
sahiplerinin, bilgilerinde gerçeğe aykırı beyan veya verdikleri belgelerde
sahte evrak tespit edilmesi halinde bunlar hakkında ilgili Cumhuriyet
Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunulur. Ayrıca ilgili memurlar
hakkında da gerekli yasal işlemler yürütülür. Bakanlık, gelen münferit
şikâyet ve ihbarları ayrıca değerlendirir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Desteklemeden Yararlanamayacaklar ile
Desteklemenin Geri Alınması
Desteklemeden yararlanamayacaklar
MADDE 13 – (1) Aşağıda belirtilen kişi ve kuruluşlar TYDD ödemesinden
faydalanamaz:
a) 5 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
nitelikleri taşımayan tarımsal işletmelere tarımsal danışmanlık hizmeti
sunanlar.
b) 8 inci maddenin birinci fıkrasında belirtilen
kişi ve kuruluşlardan, istenen belgelerle birlikte 9 uncu maddenin birinci
fıkrasının (a) bendinde belirtilen yer ve süre içerisinde başvurmayanlar.
c) TYDD ödemesinden faydalanmak üzere başvuru
yapan kişi ve kuruluşlardan gerçeğe aykırı beyanda bulunan ve belge ibraz
edenler.
ç) Kamu tüzel kişileri.
d) Men edildiği süre ile sınırlı olmak üzere,
tarımsal desteklemelerin herhangi birinden men edilmiş olan tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
e) Tarımsal desteklemelerden herhangi birinden men
edilen bir tarımsal işletmenin men edildiği süre boyunca, bu tarımsal
işletmeye tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
f) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğ
kapsamında yapılan inceleme ve denetleme sonrası, yapılan hizmet sunumu
süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen cezalardan kınama üstü
ceza alan kişi ve kuruluşlar, yetki belgesi geçici iptali ve yetki belgesi
iptali cezası hali hazırda devam eden kişi ve kuruluşlar.
g) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptal edilen
kuruluşun başkanı veya yönetim kurulu üyesinin, cezanın verildiği tarihten
sonra görev aldığı tarımsal danışmanlık hizmeti sunan başka kuruluşlar.
ğ) Tarım danışmanı ve/veya tarım yayımcısı
belgesine sahip olan kişiler aynı zamanda tarımsal işletme sahibi ise ve
sahip olduğu sertifika bölümünde kendi işletmesi tarımsal danışmanlık
hizmeti alıyorsa, bu tarımsal işletme için tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşlar.
h) Tarımsal işletmelere on iki aydan daha az
süreli tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşlar.
ı) İstihdam ettiği tarım danışmanını on iki aylık
hizmet sunumu süresince birden fazla değiştiren kuruluşlar.
i) Bu Tebliğin uygulama süresince tarım
danışmanının hizmet sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak
üzere, Uygulama Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin
altına düşen kuruluşlar.
j) Tarım danışmanının, 6 ncı maddenin dördüncü
fıkrasının (d) bendi hükmüne uygun olarak aylık bazda banka ve diğer banka
maaş dekontu ile kuruluş tarafından tarım danışmanı adına düzenlenmiş ücret
hesap pusulası ve SGK prim ödemesi belgesi ile teminat veya teminat
mektubunu il/ilçe müdürlüğüne süresinde teslim etmeyen kuruluşlar.
k) Tarım danışmanı istihdam etmeyen kuruluşlar.
l) TYDD son başvuru tarihinden sonra Tarımsal
Danışmanlık Yetki Belgesi alan kişi ve kuruluşlar ile şube izni alanlar.
m) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen hükümleri yerine getirmeyen kişi ve kuruluşlar.
n) Yönetmelik, Uygulama Esasları ve bu Tebliğde
belirtilen form ve raporları düzenlemeyen, bunları il/ilçe müdürlüğüne
göndermeyen kişi ve kuruluşlar.
Desteklemenin geri alınması ve teminatın iadesi
MADDE 14 – (1) Aşağıda belirtilen durumlarda bir dilimi veya tamamı ödenmiş
olan TYDD, 5488 sayılı Tarım Kanununun 23 üncü maddesi hükümlerine göre
geri alınır:
a) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan iki kez kınama ve üstü ceza alan kişi ve kuruluşlara yapılan
TYDD ödemesinin tamamı.
b) Bu Tebliğin uygulama süresince tarımsal
danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluştaki tarım danışmanının hizmet
sunduğu tarımsal işletme sayısı, ölüm hali hariç olmak üzere Uygulama
Esaslarında belirlenen azami işletme sayısının % 80’inin altına düşen kişi
ve kuruluşlara bu tarım danışmanı için yapılan TYDD ödemesi.
c) Tarımsal danışmanlık yetki belgesi iptali
cezası alan kuruluşun ortağı, başkanı veya yönetim kurulu üyesi, cezanın
verildiği tarihten sonra görev aldığı diğer tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kuruluşlara ödenen yılı TYDD.
ç) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve
kuruluşların il/ilçe müdürlüğünde oluşturulan komisyonlar veya Başkanlıkça
yapılacak inceleme ve denetimler sonrası bu Tebliğ kapsamında yapılan
hizmet sunumu süresince Yönetmeliğin 24 üncü maddesinde belirtilen
cezalardan uyarma cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 10’u, kınama veya önce uyarma cezası alıp ikinci uyarmadan
dolayı kınama cezası alan kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD
ödemesinin % 20’si, önce uyarma cezası alıp sonrasında kınama cezası alan
kişi ve kuruluşlara yapılan toplam TYDD ödemesinin % 40’ı birinci dilim ve
ikinci dilim TYDD ödeme icmallerinde düşülmeden ödeme yapılmış ise bu kişi
ve kuruluşlara yapılan fazla ödeme.
d) 13 üncü maddede yer alan kişi ve kuruluşlara
yapılan TYDD ödemesi.
(2) TYDD son ödemesinin gerçekleşmesini takiben
tarımsal danışmanlık hizmeti sunan kişi ve kuruluşun, SGK prim borcu ile
vadesi geçmiş vergi borcu olmadığına dair ilgili kurumlardan aldığı
belgeler ile birlikte il müdürlüğüne müracaatı halinde teminat mektubu veya
hesaba yatırılan tutar kendisine iade edilir. Tarımsal danışmanlık hizmeti
sunan kişi ve kuruluşa ödenen TYDD’nin herhangi bir nedenle geri alınması
durumunda gerektiğinde teminattan mahsup edilir.
(3) Tarımsal danışmanlık hizmeti sunan serbest
tarım danışmanının bu Tebliğ kapsamında yapılan hizmet sunumu süresi
içerisinde ölümü halinde, ödenmiş olan TYDD geri alınmaz.
İdari yaptırımlar
MADDE 15 – (1) Bu Tebliğde belirtilen ilgili merciler, kendilerine ibraz edilen
ödemelere esas teşkil eden belgelerin kontrolünden ve kendi hazırladıkları
belgelerden sorumludurlar.
(2) Yükümlülüklerini yerine getirmeyerek haksız
yere TYDD ödenmesine neden olanlar ile haksız yere TYDD ödemesinden
yararlanmak üzere sahte veya içeriği itibariyle gerçek dışı belge
düzenleyen ve kullanan kişi ve kuruluşlar hakkında gerekli cezai ve diğer
kanuni işlemler yapılır.
(3) İdari hata sonucu düzenlenen belgelerle
yapılan ödemeler hariç olmak üzere bu Tebliğ hükümlerine aykırı olarak
haksız yere TYDD ödemesinden yararlananlar hakkında 5488 sayılı Kanunun 23
üncü maddesi uyarınca işlem yapılır, alınan teminat mektubu veya il
müdürlüğü adına açılmış olan hesapta bulunan miktar Hazine adına irat
kaydedilir.
Yürürlükten kaldırılan tebliğ
MADDE 16 – (1) 24/10/2017 tarihli ve 30220 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan
Tarımsal Yayım ve Danışmanlık Hizmetlerine Destekleme Ödemesi Yapılması
Hakkında Tebliğ (Tebliğ No: 2017/34) yürürlükten kaldırılmıştır.
Yürürlük
MADDE 17 – (1) Bu Tebliğ yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
Yürütme
MADDE 18 – (1) Bu Tebliğ hükümlerini Tarım ve Orman Bakanı yürütür.
Ekler için tıklayınız
|